1) از نوشتن عبارات طولانی پرهیز کنید و به جای آن کلمات کلیدی رو بزنید

 

در صورتیکه عبارت مورد نظر بدون داشتن علامت خاصی نوشته شود گوگل در هرکجای صفحات وب یکی از کلمات راه یا سلوک و یا راه سلوک  باشد آن را پیدا کرده و نمایش می دهد.

در نتیجه تعداد یافته ها بسیار زیاد خواهد بود. 

3)

جستجو دقیق

در صورتیکه عبارت مورد نظربین گیومه ”  ”  نوشته شود گوگل در هرکجای صفحات وب فقط هر جا که عبارت  راه سلوک باشد آن را پیدا کرده و نمایش می دهد.

در نتیجه تعداد یافته هابه مراتب کمتر از حالت معمولی خواهد بود

4) جستجوی عبارت فراموش شده

یکی دیگر از روش های جستجو در گوگل استفاده از عملگر (*) می باشد.به عنوان پسوند برای کلمات جستجو به کار می‌رود و به معنای هر حرفی به کار می‌رود. در واقع زمانی کاربرد دارد که قصد داریم کلمه‌ای را جستجو کنیم که بخشی از آن را به یاد نمی‌آوریم به جای آن کلمه (*) را می‌گذاریم و آن وقت گوگل معادل ستاره، کلمه مورد نظر را جستجو می‌کند.

مثلا قسمتی از آیه ؛ الیوم اکملت * 

5) استفاده از عملگرهای منطقی

+ به معنی و = به عنوان پیشوندی برای کلمات جستجو به کار می‌رود و صفحاتی را می‌یابد که حتما دارای این کلمات باشند. گوگل واژه‌ها و حروف عام را به عنوان واژه‌های غیرمجاز می‌شناسد و به طور خودکار کلماتی مانند در، به، و، از و … اعداد یک رقمی و تک (1-9) فعل‌های کمکی مانند is، are، was حرف A-Z به صورت تک و تنها، حروف اضافه، تعریف و ربط مانند at، a، an، in و … را نادیده می‌گیرد.

 

بنابراین برای گنجاندن واژه‌های غیرمجاز مثل واژه‌های بالا در فرآیند جستجو از علامت (+) قبل از آنها استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید قبل از علامت بعلاوه (+) حتما فاصله باشد و بین آن و واژه بعد فاصله نباشد. همچنین می‌توان در جستجوهای عبارتی از علامت بعلاوه استفاده کرد.

 

به مثال زیر توجه کنید:
آرامش + قرآن + روایات 

عملگر OR بمعنی یا= برای جستجوی با استفاده از عملگر OR به منظور بازیابی هر کدام از واژه‌ها باید این عملگر را با حروف بزرگ تایپ کرد. اگر جستجوگری به دنبال صفحاتی باشد که واژه قرآن یا روایات در عنوان آنها باشد باید به این صورت عمل کند: قرآنOR روایات

عملگر NOT: برای جستجوی با استفاده از NOT به منظور بازیابی نکردن یک یا چند واژه باید قبل از واژه‌هایی که نمی‌خواهید بازیابی شود علامت منها (-) را بدون فاصله تایپ کنید، البته مطمئن شوید قبل از علامت منها فاصله باشد مثلا برای جستجوی صفحاتی که واژه امام در عنوان آنها باشد ولی واژه امامین یا معصومین در آنها نباشد، باید به این صورت عمل کنید.

امامین-معصومین-امام

6)جستجو قسمتی از متن فراموش شده

گاهی اوقات باید عبارتی طولانی را جستجو کنید اما تعدادی از کلمات آن را از یاد برده‌اید و تنها استفاده از یک واژه کلیدی نیز پاسخگو نیست. در چنین شرایطی کافی است که ابتدا و انتهای عبارت را نوشته و سپس از عبارت ()AROUND استفاده کنید. سپس در داخل پرانتز تعداد کلماتی را که از عبارت حذف شدهاند، قرار دهید.

                 روش های AROUND(2) گوگل

7) جستجو در بازه زمانی خاص

گاهی اوقات به اطلاعاتی نیاز داریم که متعلق به دوره زمانی خاصی هستند. برای دست یافتن به این اطلاعات می‌توانید بازه زمانی را به جستجوی خود اضافه کرده و سپس سه نقطه میان سال‌ها قرار دهید.

8)یافتن واژه کلیدی و نام یک مقاله

برای یافتن واژه‌های کلیدی و نام یک مقاله کافی است که عبارت “:intitle” را قبل از وارد کردن واژه‌های جستجو قرار دهید. در نظر داشته باشید که نباید میان آنها فاصله باشد.

intitle:آرامش درونی 

 

این پست ادامه دارد …

 

   پنجشنبه 12 مرداد 13962 نظر »
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
طلبه نوشت
تلاشی اشتراکی از تجربیات و دانسته ها؛ برای نوشتن مقاله علمی و پایان نامه . کمکی اجمالی برای طلابی که تازه وارد عرصه پژوهش و تحقیق شده اند
جستجو